Svergie, Svergie älskade vän. En tiger som skäms, jag vet hur det känns.

Svergie hjälper till att bygga vapenfabriker i Saudiarabien. Ett diktaturland, dessutom. Allt det här fina, vänliga och gulliga som Svergie har som ett vackert skynke över sig av, känns bara ruttet just nu. Och jag tycker det är pinsamt faktiskt, jag kan ärligt säga att jag skäms över den här handlingen. Speciellt eftersom vi alltid säger oss vara så neutrala vad gäller krig, men också över själva faktumet. Krig och vapen är ingenting att syssla med. Även om det tillför "bra" export, tycker jag ändå att man både som människa och politiker borde ta och rannsaka sig själv för en stund. Vapenexport känns bara jävligt fel, tycker jag.

Det var åt helvete fel att den dåvarande regeringen (2005) avtalade detta, men lika dåligt att den nuvarande regeringen inte stoppat detta när det tidigare kommit på fråga. Och att det har fortsatt i hemlighet är ju absurt. Hela grejen är absurd. Det känns, tyvärr, som att i de flesta fallen prioriterar man pengar före heder.

"Reinfeldt välkomnar vapengranskning" - Aftonbladet

Idag var Fredrik Reinfeldt på min hemmaplan faktiskt (älskade Bynn), och snackade om det på ett företag här. Hade gärna varit där om jag hade kunnat.


Kommentarer

Kommentera inlägget fina människa:

Ditt namn:
Stammis

E-postadress: (publiceras inte)

Om du har någon hemsida:

Your words:

Trackback
RSS 2.0