Vad innebär egentligen copyright på nätet?

Hade en het diskussion med en av mina klasskompisar för ett tag sen om hur hans rätt att använda sig av mina bilder, texter etc egentligen funkar enligt svensk rätt (copyright alltså). Enligt honom så var det lite "Det som är ute på internet är till för alla!". Jag va då inte speciellt insatt i det egentligen, men jag tvivlade fan på det. Men nu haver jag kollat upp det. Och vem hade rätt då? Jo, jag. Ha-ha-ha.

Så vad skyddar man sig mot när man använder copyright? Jo, upphovsrätten och upphovsmannens rätt att använda sig av sitt verk, tex göra flera exemplar eller att göra det tillgängligt för allmänheten. Detta gäller inte på bara på internet heller, hårda bud! Verk som finns på internet har exakt samma skydd som böcker som exempel. Och om jag nu skulle kolla på någons blogg och hitta en fin bild som jag vill ha med på min blogg, så måste jag enligt svensk rätt kontakta ägaren av bloggen och fråga om lov och sedan få ett jakande svar. Nu tror du säkert att om du inte hittar den här symbolen © är det fritt fram för dej att kopiera osv. Men så är det icke! Det är precis lika starkt skyddat även utan symbol, även utan namnuppgift till verket. Och det finns heller något som säger att man som upphovsman måste sätta ut den symbolen för att det ska vara skyddat. Egentligen är symbolen mer som en varning om att det är upphovsrättsligt skyddat.

Så utan tillstånd från upphovsman får du inte sprida, eller publicera saker på ditt eget "ställe".
Det är ju egentligen ingen som bryr sig om det här. Inte ens jag är så helig. För om man ska vara riktigt korrekt så ska man skriva källor hela tiden, vart man får tag på saker. Och sånt orkar man ju inte. MEN, jag tycker inte att det är okej att ta andras texter, eller bilder som de skrivit/tagit själv, om man vet vart de kommer ifrån. Då tycker jag faktiskt att man ska skriva källan.

När man ger sig in i internetvärlden och skapar en egen webbplats så kan man inte riktigt heller förvänta sig att alla kommer att slicka röv och följa dessa regler, för om man skulle göra en undersökning tror jag statistiken skulle visa att alla mer eller mindre skiter i det. Det är trist, men kan ju vara värt det när man får chansen att inspirera folk, och det viktigaste är ändå att man själv vet.

Källa




Kommentarer
Postat av: Nils

Hej hej, copyright ja. Det är en svår fråga. hej hej. tack

2012-04-09 @ 03:39:41

Kommentera inlägget fina människa:

Ditt namn:
Stammis

E-postadress: (publiceras inte)

Om du har någon hemsida:

Your words:

Trackback
RSS 2.0