T I T A N I C

Idag, natten mellan den 14 och 15 april för 100 år sen sjönk det mytomspunna fartyget Titanic till Atlantens botten, då hon kolliderat med ett isberg. Det tog ca 2h 40 min för henne att bli en del av havet, och givetvis världens historia.





Titanic hade 2 224 passagerare ombord, endast livbåtar för 1 178 personer. Hur många överlevde?
Det vet jag inte. Men i videon nedan får du höra händelseförloppet ur en överlevares egna ögon,
Eva Hart som då var sju år gammal.



Titanics förlisning tycker jag är en viktig del av historian, som hela världen i sig kan ta lärdom av.
Det finns inga garantier för livet.

Edit: Såg på något program att det fanns 718 överlevare. Förmodligen är nog, tyvärr, alla de avlidna nu.

Kommentarer
Postat av: Furman

2012-04-16 @ 19:48:06
Postat av: Furman

Som den borgarbracka jag är, hade jag hyrt en gammal veteranbil till vårt bröllop. Det var en T-Ford från början av 1900-talet och den första ägaren till den var en överlevare från titanic. Lägg därtill att jag pratat med krunegårds pappa. Jag är privilegierad jag.

2012-04-16 @ 19:51:50

Kommentera inlägget fina människa:

Ditt namn:
Stammis

E-postadress: (publiceras inte)

Om du har någon hemsida:

Your words:

Trackback
RSS 2.0